—X)
A, :Vv
L

‘%y"

—

<V\

LLL(

N

The Human Rights Advisory Panel

Building D, UNMIK HQ Prishtiné/Pristina, Kosovo | E-mail: hrap-unmik@un.org | Tel: +381 (0)38 504-604, ext. 5182

OPINION

Date of adoption: 26 November 2010

Case No. 02/08

Nexhmedin SPAHIU

against

UNMIK

The Human Rights Advisory Panel sitting on 26 November 2010
with the following members present:

Mr Marek NOWICKI, Presiding Member

Mr Paul LEMMENS

Ms Christine CHINKIN

Assisted by

Mr Rajesh TALWAR, Executive Officer

Having considered the aforementioned complaint, introduced pursuant to Section 1.2

of UNMIK Regulation No. 2006/12 of 23 March 2006 on the Establishment of the
Human Rights Advisory Panel,

Having deliberated, makes the following findings and recommendations:

I. PROCEEDINGS BEFORE THE PANEL

1. The complaint was introduced on 1st March 2008 and registered on 12 March
2008.

2. On 15 April 2008 the Panel communicated the complaint to the Special
Representative of the Secretary-General (SRSG) pursuant to Section 11.3 of
Regulation No. 2006/12 of 23 March 2006 on the establishment of the Human



Rights Advisory Panel requesting comments on the admissibility and merits of the
complaint by 2 May 2008. The SRSG did not avail himself of this opportunity.

On 16 July 2008 the Panel declared the complaint admissible.

By letter dated 23 July 2008 the SRSG was informed of the decision and asked to
respond to the substance of the complaint. On 29 July 2008 the SRSG provided
comments on the admissibility of the case. He reserved his comments on the
merits. The complainant answered the SRSG’s comments by a note dated 10
October 2008.

On 20 March 2009 the Panel adopted a partial opinion in which it rejected the
objection to the admissibility of the complaint. It also decided to adjourn the
further examination of the merits and to contact the Independent Media
Commission for clarification of some issues.

On 14 May 2010 the Panel contacted the Independent Media Commission in order
to obtain any relevant information. The Independent Media Commission
responded on 3 June 2010 and provided the Panel with documents and comments
on the issues raised by the case.

On 21 June 2010 the Panel communicated the comments by the Independent
Media Commission to the complainant and the SRSG, and invited the parties to
send their comments. The complainant replied on 12 July 2010. The SRSG replied
on 14 July 2010. UNMIK’s observations, which contained its first comments on
the merits of the complaint, were communicated to the complainant, who was
invited to send his comments. The complainant replied on 30 July 2010.

Il. THE FACTS

8.

10.

11.

The complainant is the director of TV Mitrovica, a private broadcasting
organization operating in the Mitrovicé/Mitrovica region of Kosovo.

On 27 April 2005 the Temporary Media Commissioner issued Licensing Decision
2005/01, granting TV Mitrovica an expansion of its coverage area. In September
2005 TV Mitrovica started to broadcast from its new location, on
Cernusha/Crnusa Hill.

On 30 December 2005 the Temporary Media Commissioner issued Licensing
Decision 2005/01a, in which he determined that TV Mitrovica did not fulfil the
conditions set out in his Licensing Decision 2005/01. He therefore denied TV
Mitrovica’s request to amend that licence, and ordered that TV Mitrovica had to
return to its previously-licensed location in the centre of Mitrovicé/Mitrovica, and
to abide by the previously applicable technical terms and conditions within seven
days.

During the regular monitoring carried out by the Office of the Temporary Media
Commissioner, it was found that TV Mitrovica covered an area larger than
allowed by its licence. On 12 January 2006 the Temporary Media Commissioner
issued a Sanctioning Decision in the matter of Complaint No. 2005/41. He found
fundamental violations of the terms and conditions of the licence granted pursuant
to Licensing Decision 2005/01 of 27 April 2005 and amended by Licensing

2



12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

Decision 2005/01a of 30 December 2005, and ordered compliance with the latter
Licensing Decision.

TV Mitrovica appealed. On 8 March 2006 the Media Appeals Board declared that
it was not satisfied that TV Mitrovica had been properly served with Licensing
Decision 2005/01a. It therefore rescinded those portions of the Sanctioning
Decision of 12 January 2006 which had been based on non-compliance with that
Licensing Decision. At the same time, it upheld other findings of that decision,
including those based on Licensing Decision 2005/01 of 27 April 2005.

On 14 March 2006 the Temporary Media Commissioner issued a decision in the
matter of Complaint No. 2006/07. In order to conform to the findings of the above
mentioned decision of the Media Appeals Board, he re-issued Licensing Decision
2005/01a, with immediate effect. In order to ensure compliance with Licensing
Decisions 2005/01 and 2005/01a, the Temporary Media Commissioner ordered
TV Mitrovica to surrender to him its link equipment used to transmit its signal
from the Cernusha/Crnusa Hill, within seven days.

TV Mitrovica appealed. On 20 August 2006 the Media Appeals Board ordered
that an expert investigate whether or not it was technically impossible to comply
with the coverage limitations set out by Licensing Decision 2005/01. Two experts
were appointed to examine the case. The experts concluded independently that it
was technically feasible to comply with the licence. In the light of these expert
opinions, on 27 November 2006 the Media Appeals Board ordered TV Mitrovica
to bring its antennas in conformity with its licence as soon as possible, at the latest
by 1 May 2007. If TV Mitrovica did not comply with this order, the licence would
be automatically revoked by that date.

According to the complainant, he complied with the order of the Media Appeals
Board by changing the direction of the antennas. However, according to the Office
of the Chief Executive of the Independent Media Commission, which in the
meantime had taken over the powers of the Temporary Media Commissioner, TV
Mitrovica continued to cover an area larger than that allowed by its licence. The
Office sent several reminders and warnings.

In a letter to TV Mitrovica, dated 24 December 2007, the Chief Executive of the
Independent Media Commission expressed the view that, as a result of non-
compliance with the decision of the Media Appeals Board, TV Mitrovica was
broadcasting without a licence. She warned that, unless there was an immediate
interruption of broadcasting, the broadcasting equipment would be confiscated.

Four days later, on 28 December 2007, the Chief Executive ordered the
confiscation of TV Mitrovica’s broadcasting equipment. The order referred among
others to decision 2007/02 of the Council of the Independent Media Commission
of 20 April 2007, which delegated a number of responsibilities to the Chief
Executive, in particular the responsibility to take actions and decisions in cases of
unlicensed or illegal broadcasting. The order was carried out the same day. This
act is the subject of the complaint before the Panel.

Soon after the seizure the complainant submitted a complaint to the Media
Appeals Board. This complaint was sent to the Independent Media Commission.
On the basis of the applicable law the Chief Executive considered that no appeal
against a confiscation was possible, and she therefore did not forward the

3



19.

20.

complaint to the Media Appeals Board. No decision has thus been taken on the
complaint.

After a public call for tenders by the Independent Media Commission for the
allocation of frequencies in the municipality of Mitrovicé/Mitrovica, TV
Mitrovica applied for a licence, together with other interested parties. The
licensing conditions provided for a larger coverage area than the one that was
allowed under the 2005 licence. On 7 November 2008 the newly composed
Council of the Independent Media Commission issued the new licence to TV
Mitrovica. As a result, the confiscated equipment was returned to TV Mitrovica.

COMPLAINT

The complainant alleges a violation of his right to the peaceful enjoyment of
property, as guaranteed by Article 17 (2) of the Universal Declaration of Human
Rights (UDHR). In its decision on admissibility of 16 July 2008 the Panel decided
that it would examine the complaint also under Article 1 of Protocol No. 1 to the
European Convention on Human Rights (ECHR).

IV. THE LAW

A. Arguments of the parties

1. The complainant’s submissions

21.

22.

23.

In his comments of 30 July 2010, in reply to the comments made by UNMIK on
14 July 2010, the complainant states that it is incorrect to state that the SRSG was
not aware of the situation with respect to the decision taken by the Independent
Media Commission in his case. Given the position occupied by TV Mitrovica in
the media landscape, UNMIK must have been aware of the situation. Moreover,
the complainant informed the SRSG directly of it.

As to the merits, the complainant submits in his complaint and in his later
comments that the interference complained of, namely the confiscation of the
equipment, has been ordered by the Chief Executive of the Independent Media
Commission, while such order exceeded her competence. According to the
complainant it was for the Council of the Independent Media Commission,
composed of seven members, not for its Chief Executive, to assess whether or not
TV Mitrovica had complied with the decision of the Media Appeals Board of 27
November 2006. He argues that the Chief Executive took the law in her own
hands. In this respect he also draws attention to the fact that TV Mitrovica’s new
licence, issued by the Council in 2008, grants it a much wider coverage area than
the prior licence; for the complainant this is an illustration of the fact that a
council of seven persons can make a more mature and impartial judgment than a
single executive officer.

Insofar as the Chief Executive relied on a delegation of power granted to her by
the Council, the complainant argues that such delegation was illegal, since the
Council had no right to delegate its power.



2. UNMIK’s submissions

24,

25.

26.

27.

In its comments of 14 July 2010 UNMIK maintains its view, already expressed in
its comments of 27 August 2008, that the Provisional Institutions of Self-
Government, their officials and their agencies, are independent from the powers of
the SRSG. This is particularly true with respect to the Independent Media
Commission. Its decisions cannot be attributed to UNMIK. In the present case the
decisions taken by the Independent Media Commission were not of such a nature
that the SRSG should have known about them and should have taken corrective
measures. Had the SRSG intervened, he would have violated the independence
given to the Independent Media Commission as well as the procedural guarantees
given to the Provisional Institutions of Self-Government.

With respect to the decision of the Council of the Independent Media Commission
of 20 April 2007 to delegate its powers to the Chief Executive, UNMIK refers to
the delegation of the responsibility of “case resolution, as provided by [Instruction
No. 2006/04 of the Council] on applying sanctions to licensees”. UNMIK also
refers to Articles 3.11 and 3.12 of Law No. 02/L-15 on the Independent Media
Commission and Broadcasting, adopted by the Assembly of Kosovo on 21 April
2005 and promulgated, with amendments, by the SRSG on 8 July 2005 (“Media
Law”). According to these provisions it is the Council that may issue sanctions,
including ordering the confiscation of equipment. UNMIK concludes that “it is
clear from the core provisions of the Media Law and its legislative intent that
delegating the authority to issue sanctions, including the seizure of equipment,
would be contrary to the provisions of the Media Law particularly in view of the
[distribution] of powers among the Council, the Media Appeals Board and the
Office of the [Chief Executive] carefully outlined therein”.

As to the holding by the Independent Media Commission of the confiscated
equipment until the issuance of the new licence to TV Mitrovica on 7 November
2008, UNMIK notes that TV Mitrovica could have obtained its equipment at an
earlier stage if it had attempted to reassure the Independent Media Commission
that it would limit the area in which it would broadcast, pending the resolution of
the dispute between TV Mitrovica and the Independent Media Commission.
However, it does not appear that TV Mitrovica has made such an attempt.

UNMIK concludes that there was no violation of the complainant’s right to
peaceful enjoyment of his property.

B. The Panel’s assessment

1. As to the responsibility of UNMIK

28.

The Panel recalls that it already considered the issue of UNMIK’s responsibility in
its partial opinion of 20 March 2009. It found that, although the act complained of
emanated from a Provisional Institution of Self-Government, UNMIK is
responsible for it. The decisive elements in this respect are that UNMIK set up the
Independent Media Commission, that the Commission was an organ operating
within the Constitutional Framework for Provisional Self-Government issued by
the SRSG, and that the SRSG, holding the legislative power in Kosovo, was able
to regulate its activities and to correct any deficiencies in its operation.,



29. It is true that UNMIK did not personally, through the SRSG or another official,
participate in the TV Mitrovica case. For the reasons given above, however, this
circumstance does not absolve UNMIK from its responsibility.

30. The Panel therefore sees no reason to alter the conclusion reached in its partial
opinion. Accordingly, it confirms that UNMIK is responsible for the act
complained of.

2. As to the alleged violation of the right to protection of property
a. General considerations
31. Article 17 of the UDHR, referred to by the complainant, reads as follows:

“1. Everyone has the right to own property alone as well as in
association with others.
2. No one shall be arbitrarily deprived of his property.

32. Article 1 of Protocol No. 1 to the ECHR, which the Panel has decided to include
in its examination, reads as follows:

“Every natural or legal person is entitled to the peaceful enjoyment of
his possessions. No one shall be deprived of his possessions except in
the public interest and subject to the conditions provided for by law and
by the general principles of international law.

The preceding provisions shall not, however, in any way impair the right
of a State to enforce such laws as it deems necessary to control the use
of property in accordance with the general interest or to secure the
payment of taxes or other contributions or penalties.”

33. The Panel considers that both provisions in substance guarantee the same right,
namely the right to protection of property.

34. The confiscation of the broadcast equipment amounted to an interference with the
complainant’s right to protection of his property. This point is not in dispute.

35. As to the possible justification of that interference, the Panel considers that the
conditions laid down in Article 1 of Protocol No. 1 to the ECHR can be applied
also in the context of Article 17 of the UDHR.

36. As the European Court of Human Rights (ECtHR) consistently holds,

“Article 1 of Protocol No. 1, which guarantees in substance the right of
property, comprises three distinct rules (...): the first, which is expressed
in the first sentence of the first paragraph and is of a general nature, lays
down the principle of peaceful enjoyment of property. The second rule,
in the second sentence of the same paragraph, covers deprivation of
possessions and subjects it to certain conditions. The third, contained in
the second paragraph, recognises that the Contracting States are entitled,
amongst other things, to control the use of property in accordance with
the general interest. The second and third rules, which are concerned
with particular instances of interference with the right to peaceful

6



37.

38.

39.

enjoyment of property, are to be construed in the light of the general
principle laid down in the first rule (...)” (see, e.g., ECtHR (Grand
Chamber), Depalle v. France, no. 34044/02, judgment of 29 March
2010, § 77).

The order by the Media Appeals Board for TV Mitrovica to bring its antennas in
conformity with its licence clearly constituted a control of the use of property, in
the sense of the second paragraph of Article 1.

The confiscation of TV Mitrovica’s broadcasting equipment was a measure taken
for the enforcement of that order. The complainant did not lose his ownership of
that equipment. As was indicated on the receipt for the seized equipment, ‘the
seized equipment [would] be held by the [Independent Media Commission] in
safekeeping, to be returned to [the complainant] upon satisfactory assurance that the
illegal broadcasting [would] not recur”. The complainant in fact regained possession
of the equipment following the issuance of the 2008 licence.

The confiscation therefore also amounted to control of the use of property.
Accordingly, the second paragraph of Article 1 is applicable in the present case (see
ECtHR, AGOSI v. United Kingdom, judgment of 24 October 1986, Publications of
the Court, Series A, no. 108, pp. 17-18, 88 50-51; ECtHR, Air Canada v. United
Kingdom, judgment of 5 May 1995, Publications of the Court, Series A, no.
316-A, pp. 15-16, §8§ 33-34).

b. Compliance with the requirements of Article 1, second paragraph, of Protocol No.
1 to the ECHR

40.

41.

42.

43.

The first and most important requirement of Article 1 of Protocol No. 1 to the
ECHR is that any interference by a public authority with the peaceful enjoyment
of possessions should be lawful. In particular, the second paragraph of Article 1,
while recognising that States have the right to control the use of property, subjects
their right to the condition that it be exercised by enforcing “laws” (ECtHR
(Grand Chamber), Hutten-Czapska v. Poland, no. 3501/97, judgment of 19 June
2006, ECHR, 2006-VIIlI, § 163).

The issue in this case is whether the Chief Executive of the Independent Media
Commission, when she ordered the confiscation of the broadcasting equipment,
was legally competent to take such decision.

It is useful to recall that, according to Article 2.3 of the Media Law, the
Independent Media Commission is composed of three separate bodies, including
the Council and the Office of the Chief Executive. The Council is composed of
seven members: five resident members of Kosovo appointed by the Assembly of
Kosovo and two international members appointed by the SRSG (Article 4). The
Chief Executive is appointed by the Council, following an open and competitive
process (Article 9.2).

The Media Law provides that the Council may issue licences, and that it has the
power to impose sanctions, upon the recommendation of the Chief Executive, for
violations of licence conditions (Articles 3.11, 3.12 and 20.1). Especially relevant
are, moreover, Articles 20.3 and 20.5, which read as follows:



44,

45,

46.

47.

48.

49,

50.

“20.3. Where a broadcaster fails to respect a sanction, the Council may
take the necessary action as permitted by the applicable law to enforce
the sanction through the Office of the Executive Chief.

20.5. Relevant broadcasting equipment shall be confiscated from anyone
who is operating without a valid broadcasting licence. Such a
broadcasting entity cannot appeal to the Board on Complaints of
Media.”

The functions of the Council are described in Article 3 of the Media Law, and
those of the Office of the Chief Executive and those of the Chief Executive
himself or herself in Articles 8 and 9 of the that Law. In none of these articles or
in any other article of the Law is mention made of the possibility for the Council
to delegate any of its powers to the Chief Executive.

Moreover, as the SRSG indicates in his comments, the Media Law provides for a
“carefully outlined” distribution of powers among the Council and the Office of
the Chief Executive. Specifically with respect to the imposition of sanctions, it is
spelled out in the Law that the Chief Executive may make recommendations, but
that the decision-making power is vested in the Council.

The Panel considers that it follows from the letter and spirit of the Media Law that
the Council illegally delegated its power with respect to the “issuance of decisions
on all actions-decisions related to cases of unlicensed broadcasting — illegal
broadcasting” to the Chief Executive (decision 2007/02 of the Council of 20 April
2007), in particular insofar as this delegation is understood to comprise the
competence to order the confiscation of broadcasting equipment. The Panel notes
that the SRSG agrees that such delegation of power was unlawful.

As the confiscation order issued by the Chief Executive on 28 December 2007
was based on an illegal delegation of power to her, the Panel cannot but conclude
that the Chief Executive was not legally competent, and that the order was
therefore unlawful. The order thus did not satisfy the first requirement of Article 1
of Protocol No. 1 to the ECHR (see above, § 40).

This finding that the interference was not lawful makes it unnecessary to examine
other aspects under Article 1 of Protocol 1 to the ECHR, including whether a fair
balance has been struck between the demands of the general interest of the
community and the requirements of the protection of the individual’s fundamental
rights.

For the reasons above, the Panel considers that there has been a violation of
Article 1 of Protocol No. 1 to the ECHR and Article 17 of the UDHR on account
of the lack of legal competence of the Chief Executive to issue the confiscation
order against TV Mitrovica.

This conclusion makes it unnecessary to examine whether the complainant’s
rights have also been violated on account of the refusal by the Chief Executive to
submit his complaint to the Media Appeals Board.



V. RECOMMENDATIONS

51.

52.

53.

54.

55.

56.

In his complaint the complainant requested that the Panel recommend the SRSG
to annul the decision of the Chief Executive and to order the Independent Media
Commission to return the equipment to him.

Given the independence of the Independent Media Commission vis-a-vis the
SRSG, it would not be appropriate for the Panel to recommend the annulment of a
decision taken by the Commission. In any event, at the present time the SRSG
does not exercise any power which would make it possible for him to interfere
with the activities of the Commission.

As to the return of the equipment, the Panel notes that there is no longer any need
to recommend such a measure, since on this point the complainant has already
obtained satisfaction.

The Panel considers it appropriate to examine ex officio whether other reparation
measures are called for.

It recalls in this respect that it has found that the act complained of was taken by
an organ of the Independent Media Commission -the Chief Executive- lacking the
competence to take such a measure. The Panel cannot speculate as to whether no
decision would have been taken, or whether a different decision would have been
taken, if the matter had been considered instead by the Council. The Panel
furthermore notes that in the meantime the confiscated equipment has been
returned to the complainant. It therefore does not recommend any reparation for
pecuniary damage.

The fact remains that the decision relating to the confiscation of the broadcasting
equipment was, in the Panel’s opinion, not in conformity with the ECHR and the
UDHR. The Panel considers that the recognition by UNMIK that a violation has
occurred would constitute an adequate form of redress for any non-pecuniary
damage that may have been sustained by the complainant.

FOR THESE REASONS,

The Panel, unanimously,

1.

FINDS THAT THERE HAS BEEN A VIOLATION OF ARTICLE 1 OF
PROTOCOL NO. 1 TO THE EUROPEAN CONVENTION ON HUMAN
RIGHTS AND OF ARTICLE 17 OF THE UNIVERSAL DECLARATION OF
HUMAN RIGHTS;

RECOMMENDS:

A. THAT THE SPECIAL REPRESENTATIVE OF THE SECRETARY-
GENERAL ON BEHALF OF UNMIK RECOGNISE THAT THERE HAS
BEEN A VIOLATION OF ARTICLE 1 OF PROTOCOL NO. 1 TO THE
EUROPEAN CONVENTION ON HUMAN RIGHTS AND OF ARTICLE 17
OF THE UNIVERSAL DECLARATION OF HUMAN RIGHTS, AS
INDICATED IN PARAGRAPH 56 ABOVE;



B. THAT UNMIK INFORM THE COMPLAINANT AND THE PANEL
ABOUT THE IMPLEMENTATION OF THIS RECOMMENDATION.

Rajesh TALWAR Marek NOWICKI
Executive Officer Presiding Member

10



